Vliegschool Adventure Flights maakt gebruik van hypermoderne vliegtuigen van het merk TL-UltraLight en BRM Aero Bristell uit Tsjechië. De TL-Ultralight "Sirius" toestellen zijn ontwikkeld voor de nieuwe MLA 600kg MTOW klasse die binnen de EU geldig is. De Bristell B23's zijn SEP toestellen die vallen binnen de zwaardere CS-LSA klasse en worden gebruikt voor de opleiding tot het LAPL / PPL-SEP vliegbrevet.
De vliegtuigen van TL-Ultralight zijn vervaardigd van carbon en composiet waardoor ze zeer sterk en licht zijn. De Bristell B23's zijn voor een groot deel gemaakt uit aluminium. Al onze vliegtuigen zijn bijzonder compleet uitgerust met geavanceerde instrumenten en veiligheidscomponenten.
De MLA TL-Ultralight toestellen zijn o.a. uitgerust met:
- Een zeer zuinige 100 pk Rotax 912 ULS motor
- Een Reddingsparachute (BRS) waarmee het complete vliegtuig inclusief inzittenden kan landen in het geval van een noodsituatie.
- Lederen interieur
- BOSE A20 headsets voorzien van actieve geluidsonderdrukking
- Cabine en stoel verwarming
- Garmin GTR 225A Radio
- Garmin GTX 45R Transponder
- Twee Garmin G3X Touch 10’6" Flight displays
- Navigatieverlichting
De Bristell B23's zijn o.a. uitgerust met:
- Een zeer zuinige 100 pk Rotax 912 ULS motor
- Lederen interieur
- BOSE A20 headsets voorzien van actieve geluidsonderdrukking
- Cabine verwarming
- TRIG Avionics VHF Radio
- Garmin 695 GPSMAP
- Garmin GTX 327 Transponder
- Dynon EFIS D100 (Electronic Flight Information System)
- Dynon EMS D120 (Engine Monitoring System)
- Navigatieverlichting
- Autopilot
- BRS Parachute
- Constant Speed Propeller
- 2 x Garmin G3X Touch Navigatie & EFIS Flight displays
De bijzonder populaire MLA vliegtuigklasse wordt bij Adventure Flights, net als de zwaardere GA klasse, streng onderhouden volgens wettelijke protocollen en procedures:
De MLA klasse valt binnen de annex-1 categorie en zijn daarmee niet gecertificeerd.
Als je een niet-gecertificeerd vliegtuig vliegt (MLA/MLH/zelfbouw/historisch vliegtuig) gelden er andere eisen die aan de piloot en aan het vliegtuig worden gesteld. Er ligt meer verantwoordelijkheid bij de vlieger/eigenaar.
MLA zijn ‘Annex 1 vliegtuigen’ en vallen daarom buiten het bereik van de EASA-regelgeving. Een MLA is niet gecertificeerd volgens de EASA-normen. Het toestel moet wel voldoen aan nationale regelgeving zoals in de Regeling Nationale Veiligheidsvoorschriften Luchtvaartuigen (RNVL) beschreven. Er wordt geen BVL afgeven voor een MLA maar een niet ICAO conform Speciaal BVL. Hierin verklaart de houder onder andere dat zijn MLA voldoet aan de bepaalde luchtwaardigheidseisen en dat alle onderhoudsaanwijzingen zijn uitgevoerd (zie artikel 10 van de RNVL).
Bij verlenging van het S-BVL (zie Artikel 16 van de RNVL) verklaart de houder dat het toestel nog steeds voldoet aan de luchtwaardigheidseisen en dat het vliegtuig is onderhouden volgens de aanwijzingen van de ontwerper. Een aantal jaar geleden is de Regeling aangepast en dient een aanvraag voor een S-BVL nu ook mede ondertekend te worden door een daartoe erkend technicus. Hierdoor is er tevens sprake van het extra paar ogen-principe op de uitvoering van het onderhoud.
Voor iedere MLA is een verplicht onderhoudsprogramma aanwezig (artikel 33 RNVL). Dit onderhoudsprogramma mag door de houder zelf worden uitgevoerd (met uitzondering van apparatuur, radio en transponder navigatie en identificatie apparatuur) of worden gedelegeerd aan een onderhoudsbedrijf dat daarvoor gecertificeerd is. Deze onderhoudsinformatie moet door de vlieger voor de vlucht worden gecheckt. Hij/zij is immers verantwoordelijk voor de veiligheid van de vlucht. Ook moet de vlieger controleren of de stickers of plaatjes die de beperkingen van een MLA/MLH aangeven aanwezig zijn (zie Artikel 46 RNVL). Ook is de vlieger verplicht passagiers te wijzen op het feit dat het vliegtuig niet gecertificeerd is (zie artikel 46 RNVL).
Downloads
Huurvoorwaarden vliegtuigen Adventure Flights 2024Familiarisatie formulier VCM en vliegtuigen Adventure Flights